تبلیغات
وطنیم ایران.آنا یوردوم آذربایجـــــــان www.moran.ir - نگاهی به زیباترین ایستگاه‌های مترو در جهان-تصاویر
 
آخرین مطالب
 
پیوندهای روزانه
نگاهی به زیباترین ایستگاه‌های مترو در جهان-تصاویر
نگاهی به زیباترین ایستگاه‌های مترو در جهان-تصاویر
ایستگاه مترو تبریز و لزوم تطبیق معماری آنها با بافت منطقه ای ایستگاه
لزوم الهام گیری معماری ایستگاههای مرکزی مترو تبریز از بافت تاریخی منطقه

وطنیم ایران.آنا یوردوم آذربایجـــــــان www.moran.ir

فضای متروها یا همان به اصطلاح قطار شهری نیازمند آن است که خسته کننده و دلگیر نباشند.امروزه بسیاری از ایستگاه های مترو و یا قطار های زیرزمینی می بایست برای جلب مشتری، از طرح های مناسب و جذابی بر خوردار باشند. این امر شاید خود باعث شود که ساخت فضاهای این مکان ها بسیار هزینه بر باشد ، اما از آن جایی که می توان معنایی جز حمل ونقل را برای آن ها قائل شد، بنابراین جایگاه هایی ساخته می شود که می توان از زیبایی و ابهت آن لذت برد.
بقیه در ادامه مطلب


ولی آیا به راستی شما دوست دارید زمان انتظار خود را در راهروی تنگ و تاریک و نموری که تنها چند عکس تبلیغاتی دیوار های آن را پوشش داده است بگذرانید. بیشتر فضاهای متروها در ایران چهره ای نامرتب و کثیف دارند و عاری از هر گونه هنر و ذوق می باشند اما شهرهای جهانی بسیاری هستند که از هنر و معماری بسیار مناسبی در مترو ها خود بهره برده اند.
حمل و نقل در صنعت گردشگری همواره یکی از معیارهای توسعه در این حوزه محسوب می‌شود. در طول تاریخ سفر، هرچه سیستم ترابری پیشرفت نموده و به سهولت رفت و آمد مسافران کمک کرده، صنعت گردشگری یک گام به جلو برداشته است.
قطارهای زیرزمینی هم از مهم ترین وسایل ترابری شهری محسوب می شود که نقش موثری در کم کردن ترافیک شهرهای بزرگ دارد. گرچه متروها معمولا از وسایل نقلیه اصلی مورد استفاده گردشگران نیست ، اما برخی از ایستگاه های مترو با آنچنان خلاقیت و هنری ساخته شده که توانسته است در فهرست جاذبه های گردشگری شهری قرار گیرد. در این پست نگاهی داریم به زیباترین ایستگاه های مترو که در جهان شناخته شده است.

ایستگاه موزه هنر و صنایع دستی ـ پاریس، فرانسه




این ایستگاه دقیقا زیر موزه هنر و صنایع دستی پاریس ساخته شده است. ایستگاه موزه هنر و صنایع دستی نیز خود شبیه به یک جاذبه گردشگری است. طراحی این ایستگاه به شکل یک زیردریایی است. دیوارهای مسی و دریچه های گرد و پنجره مانند کاملا فضای یک زیردریایی را به بیننده منتقل می کند. ایستگاه موزه هنر محل تقاطع دو خط از خطوط مترو پاریس است که سال 1994 (1373) به شکل امروزی بازسازی شد. طراح اصلی فرانسوا سویتن که خود خالق کتاب های کمیک است، سعی کرده فضای داخلی ایستگاه را به افتخار ژول ورن متناسب با کتاب 20 هزار فرسنگ زیر دریا طراحی کند. بازدیدکنندگان از موزه هنر و صنایع دستی، ایستگاه متروی آن را همانند بخشی از موزه در نظر گرفته و به تماشای آن می روند.


ایستگاه دانشگاه شیلی ـ سانتیاگو، شیلی


ایستگاه دانشگاه شیلی بیشتر شبیه به یک موزه هنری یا کلیسایی صدساله است تا یک ایستگاه مترو. این ایستگاه که در خط یک متروی شهر سانتیاگو قرار گرفته است، به داشتن نقاشی های عظیم دیواری شناخته می شود. با حضور در ایستگاه دانشگاه شیلی هر مسافر تازه واردی برای لحظاتی فراموش می کند که به قصد جابه جایی وارد مترو شده است و در شکوه و عظمت نقاشی های موجود در این ایستگاه که روایتگر تاریخ کشور شیلی هستند، زمان را به فراموشی می سپارد. بیشتر نقاشی های دیواری ایستگاه دانشگاه شیلی توسط هنرمند معروف ماریو تورال در اندازه هایی بزرگ کشیده شده است . گفتنی است نقاشی هایی از هرنان میراندا نیز در این ایستگاه دیده می شود.

ایستگاه تولدو ـ ناپل، ایتالیا




شهر ناپل دارای خطوط متروی پرجاذبه است. 13 ایستگاه از ایستگاه های این شهر به ایستگاه های هنری معروف هستند. در هریک از این ایستگاه ها نمونه هایی از هنر معاصر این کشور به نمایش درآمده است تا هر مسافری را طی مسافرت درونشهری خود سرگرم کند. زیباترین این ایستگاه ها در شهر ناپل ایستگاه تولدو است. ورودی این ایستگاه بسیار زیبا و هنرمندانه توسط اسکار توسکوئتس بلانکا تزئین شده است و نظر هر مسافری را در بدو ورود به خود جلب می کند. این ایستگاه در خط یک متروی ناپل قرار گرفته و سال 2012 (1391) بازگشایی شده است. موضوع اصلی طراحی داخلی ایستگاه تولدو، آب و روشنایی است. گردشگران می توانند با شرکت در تور هنر مترو از این ایستگاه و سایر ایستگاه های هنری شهر ناپل دیدن کنند.

ایستگاه رادهوست ـ استکهلم، سوئد





شهر استکهلم دارای 90 ایستگاه متروی تزئین شده و با معماری داخلی بی نظیر است که هریک دارای زیبایی های بصری با هویت هنری ویژه هستند. استکهلم از این نظر با شهرهایی چون مسکو و پاریس رقابت می کند. ایستگاه رادهوست هم یکی از زیباترین این ایستگاه هاست. این ایستگاه که سال 1975 (1354) ساخته شده است، شبیه یک غار بزرگ قرمزرنگ است. رادهوست در زبان سوئدی به معنای خانه عدالت است و علت این نامگذاری نیز قرار گرفتن این ایستگاه در پایین دادگاه استکلهم است. همچون سایر ایستگاه های شهر استکهلم، رادهوست نیز از معماری ارگانیک برخوردار است. تمام طراحی های داخلی و تزئینات این ایستگاه روی سنگ بستر اصلی صورت گرفته است. این معماری هوشمندانه سبب شده مسافران با حضور در رادهوست احساس کنند در یک غار هستند.

ایستگاه کوییرین ـ پلاتز مونیخ، آلمان





ایستگاه بلوار فورموسا ـ کائوسیونگ، تایوان



شهر کائوسیونگ دارای سیستم متروی تندرو گسترده ای است که روزانه حدود 120 هزار مسافر را جابه جا می کند. ایستگاه بلوار فورموسا در منطقه سین سینگ قرار دارد و دو خط قرمز و نارنجی را پوشش می دهد. این ایستگاه یکی از زیباترین جاذبه های زیرزمینی است. بزرگ ترین گنبد شیشه ای رنگ آمیزی شده جهان در فضای زیرزمینی، متعلق به ایستگاه بلوار فورموسا است. در ساخت این گنبد از 4500 قطعه شیشه ای استفاده شده که قطری 100 فوتی دارند. ورودی ایستگاه بلوار فورموسا توسط هنرمند ژاپنی شین تاکاماتسو با پوشش های شیشه ای به شکل پوسته طراحی شده است که نمادی از دست های انسان هنگام نماز است . طراحی داخلی و گنبد نورانی ایستگاه بلوار فورموسا نیز توسط هنرمند ایتالیایی نارسیسوس کواگلیاتا طراحی شده است.

ایستگاه کومسومولز‌کایا (Komsomolskaya)، روسیه

کییفسکایا ـ مسکو، روسیه




یکی دیگر از ایستگاه های زیبا در شهر مسکو ایستگاه کییفسکایاست که سال 1953 (1332) ساخته شده است. در ساخت این ایستگاه یک تیم هفت نفره متشکل از معماران هنری، معماران ایستگاه و مهندسان سخت افزار شرکت داشته اند. ستون های ایستگاه کییفسکایا به شیوه ای هنرمندانه با استفاده از سنگ مرمر، کاشی و سرامیک و براساس الگوهای اکراینی ساخته شده اند. سراسر سقف ایستگاه گچبری شده و به وسیله نقاشی های دیواری از هنرمند اکراینی جی.اپریشکو تزئین شده است. دیواره های مسیر ایستگاه نیز با سنگ های مرمر سفید و خاکستری تزئین شده اند و کفپوش زمین نیز از سنگ گرانیت خاکستری انتخاب شده است. یکی از ویژگی های ایستگاه کییفسکایا، نقاشی های دیواری موجود در انتهای سالن مرکزی است که با موضوع اتحاد و صلح بین اکراین و روسیه کشیده شده اند و نظر هر مسافری را به خود جذب می کنند

در این گزارش نگاهی داریم به دسترنج معماران نامی جهان که در فضاهای متروی شهری متبادر شده است .







استکهلم سوئد ؛ ایستگاه «کانگ استرانگ گاردن» 






ناپلی ایتالیا ؛ ایستگاه «ماتردی»




بروکسل بلژیک ؛ ایستگاه «مرکزی»




استکهلم سوئد ؛ ایستگاه های مختلف
 




استکهلم سوئد ؛ ایستگاه «استادیون»


پیونگ یانگ کره شمالی ؛ ایستگاه «پیونگ یانگ‌»



در اینجا نمایشگاه هایی از کارهای هنری یا باستان شناسی را در چندین جایگاه مترو می بینیم. حتی به تازگی در برخی از این جایگاه ها موزه هایی افتتاح شده است.



در این تصویر راهروی بزرگ ایستگاه سینتگما را داریم که در سال 2000 افتتاح شده است. این مکان دارای محل های نمایشی از آثار باستانی ، حتی جایگاه هایی ساخته شده بر روی دیوارهایش می باشد.





اثری هنری- تاریخی از یونان باستان که در ورودی ایستگاه آکروپولیس قرار دارد و در سال 2000 افتتاح شده است.


ایستگاه تورنتو 




برلین

معمار و متخصص ساخت بناهای زیبا ، آلفرد گرندار سوئدی بیش از 70 ایستگاه مترو و آسانسور زیرزمینی را در برلین طراحی کرده است. سبک کارهای اوسبک های تزیینی تا مدرنیست سالهای 1920 تا 1930 است.



دبی

مترو دبی که بسیار پیشرفته و امروزی است دارای ایستگاه زیبایی است که تلفیقی از معماری سنتی و جدید را با خود همراه کرده است.



طرح ساختمان مدل صدف حلزونی است و از ماهیان صدفی و دریایی امارت الهام گرفته است. این در حالی است که درون ایستگاه چهار عنصر آب ،خاک، هوا و آتش را ترسیم کرده است.




 تفرجگاه ایستگاه امارات

تایپه تایوان

ایستگاه کیروفسکی زاوود (Kirovsky Zavod)، و ایستگاه مرکزی سن پطرزبورگ، روسیه

 

ایستگاه زولوتی وروتا(Zoloti Vorota)، کیف، اوکراین

ایستگاه مرکزی پارک،‌ کوهیونگ (Kaohsuing)، تایوان

ایستگاه مترو نیویورک در آمریکا

 ایستگاه‌های مترو در استکهلم



لزوم استفاده از معماری آثار تاریخی تبریز در طراحی ایستگاههای مترو تبریز

همانطور که ملاحظه فرمودید در کل دنیا در کنار احداث ایستگاههای مترو مدرن و با معماری روز در مناطق نوساز شهر ایستگاههایی نیز با معماری سنتی و الهام گرفته از بافت تاریخی ایستگاه مورد نظر احداث میکنند تا از هویت تاریخی خود دور نشوند 

با نگاهی به خط یک  مترو تبریز متوجه عبور مترو تبریز از کنار اماکن تاریخی پر آوازه این شهر از قبیل میدان منصور(ابتدای جاده ابریشم) و مسجد کبود و میدان ساعت و سه راه امین(بازار تاریخی تبریز) و میدان  قونقا (محل احداث اولین تراموا ایران در گذشته) و... میباشیم 

لذا جهت ارزش دهی به این اماکن تاریخی و نمایش هویت تاریخی تبریز در ایستگاههای مترو لزوم الهام گیری معماری ایستگاههای بافت تاریخی شهر از اماکن تاریخی منطقه الزامی به نظر میرسد

با توجه به مد نظر قرار دادن مقوله فرهنگی در کنار پروژه های عمرانی تبریز توسط شهردار محترم تبریز و اعضای شورای شهر لذا الهام گیری  معماری ایستگاههای مرکزی شهر از اماکن تاریخی شهر انتظار بنده و تمامی فرهنگ دوستان تبریز از مجموعه شهرداری میباشد

در زیر طرح های پیشنهادی در ایستگاههای مختلف را شرح میدهم

1-ایستگاه امین و لزوم الهام گیری این ایستگاه از معماری سرای مظفریه بازار تاریخی تبریز

با توجه به قرار گیری این ایستگاه در بافت تاریخی شهر و نزدیکی به بازار تاریخی تبریز و با توجه به ابعاد این ایستگاه میتوان سرای مظفریه را در این ایستگاه پیاده نمود و با اجرای طاقهای بلند در سقف این ایستگاه و طاقچه های دیواری زیبا معماری این ایستگاه را به مانند سرای مظفریه اجرا کرد

در اصفهان نیز در بافت تاریخی از این نوع معماری استفاده شده است 

2-ایستگاه میدان ایپک(منصور) و لزوم الهام گیری از مسجد کبود و جاده ابریشم

با توجه به قرار گیری ایستگاه میدان منصور در ابتدای جاده ابریشم و در مجاورت مسجد کبود میتوان از معماری این اثر در احداث ان بهره جست و رنگ ایستگاه را به آبی فیروزه ای در اورده و از عناصر حجمی سمبلیک جاده ابریشم در داخل این ایستگاه استفاده کرد

3-ایستگاه قونقا و لزوم بهره گیری از معماری قونقا و استفاده از آثار حجمی قونقا که زمانی به عنوان اولین تراموای شهری ایران در تبریز مورد استفاده قرار میگرفت 




می توانید دیدگاه خود را بنویسید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.